Ga je een salon bezoeken? Lees eerst even dit lijstje door

Op onze vorige artikel over de do's en don'ts in een kapsalon kregen we nogal veel reacties, en lang niet alle do's en don'ts (vooral veel don'ts) waren voor de kapsalon. Reden voor ons om daarmee aan de slag te gaan! Heerlijk even je nagels laten doen, een nieuw kapsel aan laten meten of misschien wel een ontspannende massage? Bij het bezoeken van een salon heb je bepaalde verwachtingen over de behandeling en het resultaat. Een goede communicatie tussen jou en de salonprofessional is daarbij belangrijk om het resultaat te bereiken dat je voor ogen hebt. Toch gaat dit niet altijd vlekkeloos. Je kunt veel irritaties voorkomen door de volgende dingen niet te doen.

 

1.     Te laat komen

Deze don't staat toch wel met stip op 1, of het nu professionals zijn of klanten. Er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor je niet op tijd bij je afspraak kunt zijn, maar geef dit op tijd aan. De salon maakt tijd voor jou (en tijd is geld), dus zij kunnen niet een stoel leeghouden voor jou of je langer in de stoel laten zitten. Veel salons werken met tijdsblokken van een uur bijvoorbeeld, dus als jij na 20 minuten pas aan komt zetten kunnen ze je onvoldoende service verlenen, omdat de volgende klant alweer klaar zit. En die heeft weinig aan het feit dat je de tijd vergeten was... Denk je dat je te laat komt, altijd even melden.

 

2.     Niet naar de prijzen vragen

Een kapsalon, nagelstyliste of visagiste heeft vaak borden met prijzen hangen. Dit wil echter niet zeggen dat die prijzen uiteindelijk ook betaald. Als jij tijdens een discussie met je kapper bijvoorbeeld besluit dat je toch een knipbeurt, verfbeurt en highlights wilt in plaats van een knipbeurt, vraag dan even naar de totaalprijs. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan en dat voorkomt ongemakkelijke gesprekken in de salon.

 

3.     Niet duidelijk zijn over wat je precies wil

‘Ja, doe mij maar een lekker rood kleurtje’, ‘nail art? Ja hoor maak maar wat moois’. Als je een salon binnenstapt met deze gedachten, is het voor je professional ontzettend lastig om precies het resultaat te krijgen wat je wilt. Neem voorbeelden mee van wat je zou willen of geef een zeer duidelijke beschrijving, dan kom je niet met een design te zitten dat je eigenlijk niet wilt.

 

4.     Tijdens de behandeling veel bewegen

Het maakt niet uit of je nu in een kappersstoel zit, je hand uitgestoken hebt voor een stel gelnagels of op een massagetafel ligt voor een massage: als je teveel beweegt kunnen de professionals hun werk gewoonweg niet doen. Een kapper hanteert scherpe scharen en een nagelstyliste heeft apparatuur als nagelboren en elektrische vijlen, dus als je te veel beweegt… ga maar na. Voor beiden niet fijn, dus houd er altijd rekening mee dat iemand jou een behandeling geeft.

 

5.     Te diep ingaan op je privéleven tijdens het praten

Mensen hebben de neiging hun diepste wensen en problemen te vertellen aan hun kapper of nagelstyliste, maar houd wel een bepaalde grens aan. Die zware discussie over religie of seks kan nogal ongemakkelijk zijn voor je styliste om op te reageren. Houd het een beetje luchtig en bedenk dat in een kapsalon bijvoorbeeld niet alleen jouw kapper, maar ook die van je buurvrouw en alle klanten in de salon mee kunnen luisteren. Awkward.

 

6.     Onbeschoft of arrogant gedragen

Als je iets graag wil, breng het dan zeker ter sprake. Zorg er alleen voor dat je beleefd blijft. Je mag zeker klantenservice verwachten in een salon, maar alleen als je je netjes gedraagt. Ga maar na, zou jij iemand willen helpen die je alleen maar afsnauwt en dingen eist?

 

7.     Bellen tijdens je afspraak

Inmiddels is het ook in salons steeds normaler voor klanten om hun mobiel tijdens de afspraak te gebruiken. Dit is in principe ook niet zo erg, maar let wel op wanneer je je mobiel gebruikt.

  •        gebruik je mobiel niet tijdens de hele afspraak
  •        neem geen telefoontjes aan, dit kan je kapper of styliste hinderen in hun werk
  •        gebruik je mobiel alleen als het echt nodig is en geef dit ook even aan
  •        ga geen ellelange mails typen

Daarnaast geven veel professionals ook aan dat je best mag genieten van je behandeling en gewoon even lekker kan unpluggen. Maak er gebruik van dat je even niet bereikbaar bent, dan kan je later altijd nog een foto uploaden op social media met je nieuwe coupe of nail art.

 

8.     Niets zeggen terwijl je je nieuwe look niet mooi vindt

Het kan altijd gebeuren dat je niet duidelijk met elkaar hebt gecommuniceerd waardoor je eindigt met een look die je niet zo mooi vindt. Wacht je tot je de salon uit bent voordat je teleurgesteld of zelfs kwaad wordt? Dit gebeurd nog wel eens, met het gevolg dat je niet-zo-positieve verhalen over de salon verspreidt. En dat terwijl je styliste van niets weet… Geef het altijd aan als je niet tevreden bent met het resultaat, de salon kan dan nog kijken wat ze eraan kunnen doen. Zo kun je alsnog de salon met een tevreden gevoel verlaten en krijgt de salon geen onnodig slechte reclame. Iedereen blij…

 

9.     Je volledige entourage meenemen

Als je samen met je vriendin je nagels laat doen, een massage krijgt of je haar laat knippen, oké, dat is alleen maar gezellig. Maar met een groep van zes man binnenkomen? Niet zo’n goed idee. In veel salons is er gewoonweg niet genoeg ruimte om zo’n grote groep te kunnen settelen en vaak is het lawaai en de drukte ook niet fijn voor de andere klanten. Ga je met alle bruidsmeisjes voor een bepaalde look dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar in veel gevallen weet de salon dit dan al van tevoren.

 

10. Maak een afspraak voor het een, vraag op de dag zelf iets anders

Niets zo vervelend als een voorbereiding die voor niets is geweest. Of nog vervelender, de geschatte tijd die totaal niet overeenkomt met wat jij uiteindelijk wil. Als je met je stylist afspreekt om bijvoorbeeld je haar bij te laten punten, kun je niet verwachten dat je bij aankomst ineens genoeg tijd hebt voor een compleet nieuwe haarkleur en coupe. Je styliste deelt zijn of haar tijd zo goed en efficiënt mogelijk in, dus niet teleurgesteld zijn als ze geen extra tijd voor je vrij kan maken. 

 

Heb je zelf nog een do of don't voor de salon? Stuur een berichtje en wie weet zie je jouw tip binnenkort terug op ons blog.